Сподели в Facebook  

четвъртък, 23 април 2009 г.

Хранене на кърмещата майка

За поддържането на млечна секреция в периода на кърменето ще имате нужда от повече и пълноценна храна. Установено е, че за образуването на 100 мл кърма се изразходват около 90 ккал и 2-21/2 г белтък. Това означава, че за отделянето на 800 мл кърма дневно са нужни допълнително около 720 ккал и 15-20 г белтъци. От тях една част се доставят за сметка на натрупаните през бременността мастни резерви, но около 400-500 ккал трябва да се доставят 1 храната. При по-обилна кърма допълнителните нужди от храна са съответно по-големи.

Нарастват и нуждите от витамини и минерали. Ако храната е бедна на витамини, намалява и съдържанието им в кърмата. Недостигът на белтъци води до намаляване на млечната секреция.

За да осигурите необходимото ви съдържание витамини в кърмата, яжте редовно при всяко хранене повече и разнообразни плодове и зеленчуци. Част от тях (поне 2 порции дневно) консумирайте сурови. За да поемате достатъчно витамин С, поне 2 пъти дневно консумирайте богати на витамин С продукти: домати, зеле, чушки, марули, спанак, коприва, киви, лимони, портокали, грейпфрути, ягоди, малини, касис. Пийте редовно по 1 -2 чаши шипков чай дневно! Приемането на достатъчно витамини има значение и за защитните свойства на кърмата.
• Съдържанието на минерални вещества в кърмата е постоянно и не се влияе от храната. Ако не се внасят достатъчно с храната, те се извличат от тъканите на майката. За да не се стигне до изчерпване на резервите на вашия организъм от калций и фосфор, е нужно дневният им внос да се увеличи. Това означава, че трябва да консумирате всеки ден мляко и млечни продукти, които са най-добър източник на калций и фосфор. През бременността резервите на майката от желязо се изчерпват. Ето защо, за да се предпазите от анемия, трябва да приемате и повече желязо с храната. Увеличете преди всичко консумацията на месо и риба, от които желязото се усвоява най-добре, както и на зеленчуци и плодове, богати на витамин С, който подобрява усвояването на желязото.
• За да постигнете необходимия допълнителен внос на енергия и хранителни вещества, е необходимо да се храните по-често (5-6 пъти на ден), като към обичайната храна прибавите допълнително около 100 г месо (или 1 яйце), 2 чаши мляко, парче сирене, 100-200 г хляб и тестени произведения, 2-3 пъти дневно зеленчуци, пресни плодове, салати, сокове.
Важно е да приемате и достатъчно течности (вода, сокове, компоти, айран), минимум 1 литър дневно. По отношение на водата най-подходяща е специално приготвена бутилирана трапезна вода. Не пийте минерални води питейни водопроводни води с голямо съдържание на води. Ако приетите течности са по-малко от отделената кърма, тя намалява.
Тъй като невинаги е възможно да се спазват всички изисквания за рационално хранене, за да се задоволят повишените нужди от витамини и минерали, добре е кърмещата майка да ги приема допълнително.

Примерно меню за вас в периода на кърменето
Закуска..................кифла, мляко, ябълка
...............................или сандвич с масло и сирене
...............................домат или морков,
...............................шипков чай

Закуска в 10 ч............бисквити с чаша мляко или
....................................кейк с чаша сок или чай
....................................плод

Обяд....................зеленчукова супа
.............................ястие с месо или риба,
.............................салата,
.............................плод или компот

Следобедна закуска.......млечен крем или мляко с грис
........................................чаша нектар или плодове

Вечеря ..................ястие със зеленчуци или
.................................варива
................................1 яйце или извара
................................салата
................................кисело мляко

Преди лягане ............чаша айран или сок
.....................................боза или плод
Източник:www.lekar.bg

0 коментара:

Публикуване на коментар